›   ›  Ciekawostki

Ciekawostki

Pokarmy zawierające sód i potas w proporcji powyżej 1:20 dość skutecznie usuwają wodę z organizmu. Do produktów z najkorzystniejszą relacją należą: banany, wiśnie, mandarynki, pszenica, owies, gruszki, cytryny.

 

Przyjmowanie pokarmów zawierających potas obniża ciśnienie krwi. Spożywanie produktów bogatych w potas jest polecane osobom z nadciśnieniem, szczególnie tym, które nie potrafią sobie odmówić dodawania do potraw dużych ilości soli.

 

Gotowanie warzyw w wodzie powoduje znacznie większe straty potasu niż gotowanie na parze. Ziemniaki gotowane w wodzie tracą do 50% potasu, podczas gdy gotowane na parze nieco poniżej 6%.

 

Długotrwały wysiłek fizyczny zmniejsza zawartość potasu w mięśniach, dlatego osoby uprawiające sport muszą uzupełniać zasoby ustrojowe tego pierwiastka.

 

W zatruciach pokarmowych, w celu szybkiego pokrycia strat potasu nie zaleca się spożywania produktów zawierających potas. Należy pić niegazowaną wodę mineralną, niesłodzoną lub lekko słodzoną herbatę lub rozcieńczone soki owocowe.

 
 
 
 
« wstecz